Talent@ALTEN: Clément - ALTEN Belgium

Talent@ALTEN: Clément

blog-talent-alten
, ,

Clement: onze consultant op weg naar de 4L Trophy

In februari hebben we Clément, een consultant van onze Engineering divisie, een week gevolgd tijdens de 4L Trophy 2020. ALTEN Belgium was voor het tweede jaar op rij zijn sponsor, niet alleen omdat Clément een zeer gewaardeerde collega is, maar ook omdat de wedstrijd een combinatie is van technologie en humanitaire hulp. Vandaag vertelt hij ons over zijn avontuur dat al 10 jaar aan de gang is!

Van deelnemer tot “Mike”
Clément was net als op de middelbare school toen hij zich 10 jaar geleden in het 4L Trophy avontuur stortte. De 4L Trophy is een jaarlijkse humanitaire rally door de Marokkaanse woestijn is een oriëntatieloop aan boord van een Renault 4L voor twaalf dagen onderdompeling in Marokko. De rally kan alleen worden bijgewoond door studenten met Renault 4 auto’s. Het doel is om kinderen te voorzien van schoolbenodigdheden. De deelnemers voeren een geëngageerde missie uit met de vereniging Enfants du Désert en het Franse Rode Kruis.
Voordat hij zich bij een ingenieursschool aansloot, studeerde hij mecaniciens en meer bepaald voertuigonderhoud. Drie jaar lang heeft Clément samen met een vriend een ploeg gevormd, totdat de inval backstage zijn nieuwsgierigheid wekte. “Ik was geneigd om terug te gaan, maar deze keer wilde ik het aan de organisatiekant doen omdat ik kon zien dat het een heel ander avontuur was. Stel je voor, je hebt tussen de 1300 en 1400 auto’s! Het was indrukwekkend om het aantal pechgevallen te zien, mensen die urenlang aan de kant van de weg bleven staan… Het was iets wat me meteen aan het hart ging”.
“Deel uitmaken van de 4L Trophy organisatie is niet hetzelfde avontuur als een deelnemer, het is zelfs anders”. Clément legt ons uit wat een enorme organisatie het is, met meer dan 250 mensen op het terrein om ervoor te zorgen dat de reis wordt uitgevoerd: medisch team, monteurs, logistiek, enz. Clément maakt deel uit van het mechanische team, ook wel bekend als de “Mikes”, met zijn vader die elk jaar komt! Aan boord van hun 4×4 begeleiden Clément en zijn vader elke 4L die in de problemen komt.

“Het hoofd in de mechanica de hele dag door”
“We zijn de eerste die vertrekken en de laatste die ’s avonds terugkomen. We slapen niet veel. Over het algemeen, als we de dag op de sporen eindigen, is er een tweede dag die begint op de bivak: daar wordt de mechanische PC geïnstalleerd om de reparaties uit te voeren. Er zijn zoveel mensen, dat de teams tot 3:00 of 4:00 uur ’s morgens werken, of soms helemaal niet slapen! We helpen dus meestal mee.
We gaan er niet naartoe om te slapen, dat weten we! Maar het is mentaal rustgevend. Je denkt niet aan je werk en concentreert je op wat je doet, het is een grote snee. En het is een groot avontuur omdat je bovendien veel mensen ontmoet. Vaak als je ze ontmoet, zitten ze in een puinhoop, sommige wachten uren op je, dus ze zijn blij je te zien. Vandaag de dag worden de auto’s gevolgd door GPS, het is makkelijker maar er zijn zoveel storingen dat je weet dat je niet overal kunt zijn”.

Solidariteit vooral
Clément in het veld is uitgerust met een hele lijst van gereedschappen en onderdelen om auto’s te repareren. Maar hij vertelt ons dat hij deze onderdelen niet zo gemakkelijk geeft. “Het doel voor de deelnemers is om op zoek te gaan naar de onderdelen door te vertrouwen op de solidariteit van de andere bemanningen. Elke crew heeft zijn eigen leisteen, waar ze hun behoefte kunnen markeren en vervolgens de voorbijrijdende auto’s vragen. Stel je voor, je hebt meer dan 1.300 auto’s die voorbijrijden, er gaan voortdurend mensen voorbij. Dan krijgen de mensen het, stoppen ze, soms is het niet het juiste onderdeel, ze vertrekken, maar dat is wat we noemen wederzijdse hulp. Het doel is om samen verder te gaan. Natuurlijk als een 4L alleen vastzit, geven we ze wat ze nodig hebben. »

Een verrijkende ervaring
“Mijn huidige project bij ALTEN Belgium betreft alleen IT, terwijl er bij de 4L Trophy helemaal geen IT is. Aan de andere kant is het heel praktisch en technisch om te weten hoe bepaalde motoronderdelen in mijn werk werken. Weinig mensen hebben zoveel kennis van het technische gedeelte, dat op de computer staat, als van het mechanische gedeelte. En dat is verrijkend!”

Clément gaat volgend jaar terug met, dit keer, zijn eigen 4×4 die hij momenteel aan het bouwen is. We ontmoeten u weer in maart 2021 om een nieuwe editie van de 4L Trophy te volgen! We kijken er naar uit om van u te horen!